Robotizace mění náplň pracovních míst v logistice

Žlutí naprogramovaní pracující roboti
Nástup robotizace znamená, že skladníci mohou trávit méně času pocházením po skladu a více času vychystáváním nebo obsluhou zákazníků. Vznikají také příležitosti pro pracovníky, kteří mají nová zařízení řídit a proškolovat.

Sklady v tichosti začleňují roboty do svých manipulačních operací s materiálem již několik let, ale tento trend se v posledních 18 měsících rozjel na vyšší obrátky, díky prudce rostoucí poptávce po elektronickém obchodování a rozsáhlému nedostatku pracovních sil během pandemie.

Neočekává se, že by se tato poptávka v dohledné době vyrovnala. Tržní poradenská společnost ABI Research předpovídá, že dodávky mobilních robotů do skladů po celém světě zaznamenají v letech 2021 až 2030 roční míru růstu (CAGR) téměř 40% a v roce 2030 překročí 500 000 celosvětových dodávek.

Tento prudký nárůst automatizace bude mít pravděpodobně dopad na pracovní sílu, a to zejména tím, že se přepíše náplň práce mnoha pracovníků ve výrobním, realizačním a maloobchodním sektoru. Dodavatelé tvrdí, že flotily robotů, které se budou pohybovat v obchodních centrech, nejen urychlí provoz – zejména v oblastech, které se potýkají s akutním nedostatkem pracovních sil – ale také vytvoří nové pracovní příležitosti pro pracovníky, kteří mohou automatizovaná zařízení řídit, udržovat a proškolovat.

„S přechodem na robotizaci, který nastává u vytíženějších skladů, mohou být automatizovány manuální pracovní postupy nebo pracovní postupy, které tradičně prováděly vysoce specializované a nepružné stroje, mohou brzy provádět roboti, které lze podle potřeby přesouvat a přeškolovat,“ uvedl Adhish Luitel, průmyslový analytik pro řízení dodavatelských řetězců a logistiku ve společnosti ABI Research.

PRACOVAT CHYTŘEJI A RYCHLEJI

Například maloobchodní prodejce sportovního zboží Evo se sídlem v Seattlu nedávno v rámci kroku zaměřeného na zvýšení produktivity při realizaci e-commerce uzavřel smlouvu s vývojářem softwaru a řešení pro dodavatelské řetězce Körber a výrobcem autonomních mobilních robotů (AMR) Locus Robotics, aby ve svém distribučním centru v Sumneru ve státě Washington nasadili flotilu robotů.

Skokové nárůsty poptávky způsobené pandemií, neustálé nárůsty v sezóně a nedostatek dočasných a sezónních pracovníků tlačily společnost na hranice jejích kapacit. Začleněním pojízdných robotů Locus do pracovního procesu však maloobchodní prodejce eliminoval neproduktivní pocházení pracovníků a snížil potřebu fyzické práce, a to vše při podpoře bezpečnostních a sociálních distančních protokolů souvisejících s Covidem.

„Odvětví dodavatelského řetězce se potýká s mnoha výzvami, zejména v době covidové,“ uvedl v tiskové zprávě Bill Ryan, generální ředitel pro software pro Severní Ameriku společnosti Körber Business Area Supply Chain. „V dnešním světě s rostoucí složitostí hledáme řešení těchto problémů v technologiích. Díky novému řešení AMR, které se nám s naším partnerem podařilo nasadit v rekordním čase, je společnost evo schopna zvýšit výkonnost a zároveň zajistit bezpečné a inteligentní pracovní prostředí pro zaměstnance.“

ROBOTI, KTEŘÍ „MYSLÍ“ SAMI ZA SEBE

Dalším příkladem toho, jak roboti mění pracovní místa v odvětví manipulace s materiálem, je vývoj robotického školení – tedy toho, jak lidé „trénují“ roboty, aby vykonávali určité práce v D.C. V současné době většinu robotů programují lidé, kteří buď píší softwarový kód, nebo fyzicky navádějí robotické rameno do správné polohy. Nová generace robotických technologií se však při řízení stále více spoléhá na umělou inteligenci, čímž uvolňuje pracovníky, kteří mohou vykonávat zcela jiné práce v D.C.

Jeden z příkladů pochází od japonské společnosti Mujin Corp. zabývající se průmyslovou robotikou. Společnost, která si nedávno vybrala Atlantu pro umístění své první americké pobočky, tvrdí, že její technologie inteligentního řízení robotů umožňuje robotům provádět složité vychystávací úkoly, aniž by je bylo třeba učit, jak se mají přesně pohybovat. Místo toho se spoléhají na typ umělé inteligence nazývaný „strojová inteligence“, který je spojením technologií plánování pohybu v reálném čase, vnímání, simulace a řízení.

Zákazníci společnosti Mujin začínají modelováním nového prostředí a „nastavením“ vztahů mezi roboty a jejich cílovými objekty; systém pak umožňuje robotům bezpečně plnit úkoly tím, že nastavuje cíle na vysoké úrovni, aniž by robotům výslovně říkal, kam mají jít nebo jak se mají pohybovat.

„Společnosti, které chtějí automatizovat všední a opakující se úkoly manipulace s materiálem, čelí nesčetným výzvám, od vysokých nákladů na vývoj řešení pro jejich náročné aplikace až po neplánované prostoje a náklady na přeprogramování, když věci nejdou podle plánu nebo když je třeba roboty přeprogramovat kvůli změně výrobku nebo pracovního postupu,“ uvedl v tiskové zprávě generální ředitel společnosti Mujin Ross Diankov. „Společnost Mujin přinese na americký trh novou vlnu robotických technologií, kdy roboty již nebude třeba výslovně učit, jak se mají pohybovat.“

NA POČÍTÁNÍ

Třetí příklad toho, jak robotika mění logistické postupy, pochází od americké společnosti Hy-Vee Inc., řetězce obchodů s potravinami na Středozápadě, který nedávno nasadil roboty, aby projížděli uličkami jeho obchodů a autonomně prováděli počítání zásob.

V rámci snahy zlepšit přesnost předpovědí, optimalizovat rozložení prodejen s cílem zvýšit prodej a zabránit vyprodání zásob nasazuje Hy-Vee model robota „Tally“ od společnosti Simbe Robotics v pěti prodejnách v Iowě, Nebrasce a Missouri. Tally je navržen tak, aby až třikrát denně autonomně skenoval výrobky v regálech prodejny a zajistil, že jsou výrobky skladem, na správném místě a správně naceněné, uvádí vývojář. Simbe dodává, že tím, že roboti zbaví zaměstnance nutnosti počítat zásoby, umožní jim soustředit se na zajímavější úkoly, jako je například obsluha zákazníků.

„Pandemie skutečně vytvořila ‚nový normál‘ pro potraviny, který osvětlil potřebu větší četnosti a věrnosti dat v prodejnách,“ uvedl v tiskové zprávě Brad Bogolea, generální ředitel a spoluzakladatel společnosti Simbe. „Společnost Hy-Vee je dokonalým příkladem promyšleného zavádění technologií pro zlepšení zkušeností zákazníků i jejich týmů v prodejnách. Vzhledem k tomu, že maloobchodníci čelí stále větším obavám, poskytuje Tally nákladově efektivní řešení, které jim zajistí, že budou moci i nadále poskytovat vynikající služby zákazníkům a vytvářet hodnotné a příjemnější pracovní prostředí pro své zaměstnance.

Autor: Ben Ames, 2.11.2021

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print